Post & Kornet werkt van oorsprong voor reclame-, media-, online- en designbureaus, maar ondervond dat mensen met een bureau achtergrond van enorme toegevoegde waarde kunnen zijn in andere organisaties, aan klantzijde.
Esther is hier een mooi voorbeeld van. Wij plaatsten haar bij Ajax. Lees hier haar bevindingen.
Wat was voor jou de reden om de overstap te maken van bureau- naar klantzijde? Ik ben geruime tijd werkzaam geweest in de bureauwereld en was toe aan een nieuwe uitdaging. Heb toen jullie gebeld en we zijn in gesprek gegaan. Het mooie van jullie vind ik dat jullie niet alleen kijken naar wat zoekt iemand maar vooral naar wat past bij iemand. Ik was op zoek naar iets anders dan wat de bureauwereld mij kon bieden, zonder precies te weten wat.
Hoe heb je deze stap ervaren, was het een grote stap of viel het mee? Nee, de stap vond ik enorm groot. Best lastig om uit je comfortzone te stappen en iets anders te gaan doen. De voetbalwereld is dan ook een a-typische wereld dus daar moest ik aan wennen. Lastig om gewoon je plek te vinden, dat moest je toch wel weer veroveren. Iets wat je gewend bent om 15 jaar te doen en daar je eigen weg in te vinden…. was lastig maar het is uiteindelijk wel goed gekomen.
Wat zie je als het grootste verschil om te werken aan klantzijde t.o.v. bureauzijde? Aan bureauzijde werk je voor veel klanten op verschillende projecten, nu voor 1 merk. Dat geeft focus en rust. Daardoor kan ik ook meer verdieping in mijn functie aanbrengen. Dat stoorde mij ook een beetje in de bureauwereld; de verdieping miste ik vaak. Je bleef bij je project, rondde het af en ging door naar het volgende. Mooi dat je nu kunt meebouwen aan een en hetzelfde merk.
Wat is jouw grootste toegevoegde waarde voor Ajax waar je werkt t.o.v. je collega’s die niet van bureauzijde komen?
Zijn er dingen die je mist aan klantzijde, die je aan bureauzijde wel had ? Eigenlijk niet. Het enige wat ik wel altijd heel erg leuk vond waren de pitches aan bureauzijde. Dan werkte je in korte tijd met een klein team. Dat gaf heel veel energie maar er stond ook veel druk op. Ik vond het leuk om daar aan mee te werken. Maar er zijn veel andere dingen voor teruggekomen.
Wat is grootste pluspunt om aan klantzijde te werken?
Ik denk toch wel dat je dedicated voor 1 en hetzelfde merk bezig bent. Je hebt weinig afleiding.
En hoe is het om je nu op 1 merk te focussen?
Heel erg prettig. Strategie en positionering is ontwikkeld. Je weet waar je naar toe wil. Iedereen in het gehele bedrijf kijkt met dezelfde bril naar de strategie. Je werkt allemaal voor hetzelfde. Het mooie vind ik wel dat ik binnen Ajax verantwoordelijk ben voor Ajax1, Ajax vrouwen en eSports. Allemaal Ajax, maar daar zit een nuanceverschil in waardoor het toch uitdagend is om het onder 1 en dezelfde paraplu te kunnen hangen.
Men zegt wel eens dat de druk minder hoog is aan klantzijde. Ervaar jij dit ook? Eigenlijk niet. Het is nog steeds hard werken. Er heerst ook geen 9 tot 5 mentaliteit. Dat heeft natuurlijk ook te maken met dat wij wedstrijden in het weekend of avonden hebben. Waardoor we soms een ander werkritme hebben. Wat is jouw ervaring wat betreft mogelijkheden tot opleidingen en trainingen? Voor mij heeft het geen verschil uitgemaakt of dit bureau- of klantzijde betreft. Ik denk dat als er budget is en de opleiding past bij de functie, dan zijn er mogelijkheden aan beide kanten.
Bij een stap naar klantzijde hoor je vaak dat mensen onderdeel willen zijn van de gehele strategie en van die resultaten die daaruit komen genieten, in plaats van door naar de volgende klant. Ervaar jij dat ook zo? Ja, ik denk wel dat het een utopie is om te denken dat als je aan klantzijde gaat werken dat jij altijd en overal volledig bij betrokken bent. Want bijvoorbeeld de afdeling marketing bij Ajax is een van de afdelingen die vallen onder Commercie. Dus je bent alsnog afhankelijk van andere afdelingen. Het voordeel van de marketingafdeling is wel dat je vaak de spin in het web bent.
Bij bureaus gebeurt er iets specifieks met de mens wat kan helpen aan klantzijde, dat kunnen vaak ongemerkte processen zijn. Herken je dat?
Comments