• Sonja

Overstap van bureau- naar klantzijde, deel 3 - Marieke

Bijgewerkt: 27 nov 2020

Post & Kornet werkt van oorsprong voor reclame-, media-, online- en designbureaus, maar ondervond dat mensen met een bureau achtergrond van enorme toegevoegde waarde kunnen zijn in andere organisaties, aan klantzijde.

Marieke is hier een mooi voorbeeld van. Zij werkt bij Greenpeace. Lees hier haar bevindingen. 


Wat was voor jou de reden om de overstap te maken van bureau naar klantzijde? Ik heb jaren met veel plezier in de reclame gewerkt, totdat me steeds meer begon tegen te staan dat ik meewerkte aan campagnes voor merken en producten waar ik niet in geloofde. Ik wilde iets anders, maar wat dat zou moeten zijn, daar was ik niet uit. Ik besloot mijn baan bij TBWA\NEBOKO op te zeggen en een sabbatical te nemen. Die tijd heb ik gebruikt om na te denken over welke kant ik met mijn loopbaan op wilde en natuurlijk om lekker vrij te zijn. Toen werd me duidelijk: ik wil werken voor een organisatie waar ik in geloof en die een bijdrage levert aan iets goeds. Het beschermen van de aarde vind ik belangrijk, omdat wij als mensheid de aarde flink kapot gemaakt hebben. Het geeft mij een goed gevoel als ik een bijdrage (al is het maar een héle kleine) kan leveren om haar te beschermen. Dat inzicht maakte mijn zoektocht veel gerichter. Al snel daarna wist ik: Greenpeace. Het rebelse, tegendraadse van deze organisatie spreekt me aan en het leek me te gek om daar onderdeel van te zijn.


Maar hoe kom ik binnen bij Greenpeace? Met m’n cv vol reclamebureaus ben ik niet bepaald een logische kandidaat. Ik zag dat ze op zoek waren naar een vrijwilliger voor 16 uur per week om gedurende een paar maanden het campagneteam te versterken. Dat leek me een mooie manier om de organisatie te leren kennen en relevante werkervaring op te doen. Ik was nog met sabbatical, dus had de tijd. Bijkomend voordeel is dat je als vrijwilliger mag solliciteren op interne vacatures. Ik besloot het te doen.


Niet lang nadat ik als vrijwilliger aan de slag was kwam er een functie vrij als strateeg waar ik op gesolliciteerd heb. Dat was niet meteen ‘kat in ‘t bakkie’, heb het volledige sollicitatieproces doorlopen, met 3 rondes. Door mijn afwijkende achtergrond vonden ze het best spannend om mij aan te nemen, maar ze zagen hoe gemotiveerd ik was.


Toen ik een half jaar in dienst was, werd ik gevraagd om projectleider te worden van een grote publiekscampagne die samen met een fonds opgetuigd zou worden. Superleuk! Daarvoor werken we nu samen met Dawn. Bij Greenpeace waren ze blij dat er iemand in de organisatie was die ervaring had met het maken van massamediale campagnes en het aansturen van bureaus. Zie je hoeveel ‘toevalligheden’ er op mijn pad zijn gekomen sinds ik mijn baan in de reclame heb opgezegd?


Hoe heb je deze stap ervaren, was het een grote stap of viel het mee?

Het opzeggen van mijn baan in de reclame was een grote stap met onzekere uitkomst. ‘Spring en het vangnet verschijnt’ is voor mij waarheid gebleken.


Wat zie je als het grootste verschil om te werken aan klantzijde t.o.v. bureauzijde?

Het soort mensen is volstrekt anders, mensen gaat op een veel ‘zachtere’ manier met elkaar om. Iedereen die er werkt is intrinsiek gemotiveerd om een bijdrage te leveren aan een betere wereld.


Wat is jouw grootste toegevoegde waarde voor het bedrijf waar je werkt t.o.v. je collega’s die niet van bureauzijde komen?

Ik kijk iets zakelijker naar dingen. Vanuit de bureauwereld ben ik gewend in uren te denken en hoeveel mensen er bij een meeting aanwezig moeten zijn. Niet te veel, want dan gaan de uren de pan uit. Bij Greenpeace denk men totaal niet zo, vergaderingen met 18 man (allemaal intern) zijn heel normaal.


Zijn er dingen die je mist aan klantzijde, die je aan bureauzijde wel had en wat is voor jou het grootste pluspunt van werken aan klantzijde?

Wat ik mis: heb aan bureauzijde altijd enorm gehouden van de levendigheid van de werkomgeving. Er gebeurde altijd wel iets.

Grootste pluspunt: minder deadlines, minder stress.


Meestal werk je bij een bureau voor verschillende merken. Hoe is het om je nu op 1 merk te focussen?

De onderwerpen waar we bij Greenpeace op werken zijn heel divers, dat zorgt voor afwisseling.


Men zegt wel eens dat de druk minder hoog is aan klantzijde. Ervaar jij dit ook?

De continue deadlines en het bijbehorende gestress ervaar ik gelukkig niet bij Greenpeace. Natuurlijk kan het ook hier druk zijn, maar het is wezenlijk anders. Het scheelt enorm dat we geen klanten hebben die ons achter de vodden zitten.

Wat is jouw ervaring wat betreft mogelijkheden tot opleidingen en trainingen? Klopt het dat het aan klantzijde makkelijker is om een opleiding te volgen omdat kennis feitelijk het product is?

Greenpeace biedt zeker mogelijkheden om te groeien, maar zal altijd voorzichtig zijn met waar het geld aan besteed wordt. We bestaan immers dankzij donaties van onze donateurs.


Bij een stap naar klantzijde hoor je vaak dat mensen onderdeel willen zijn van de gehele strategie en van die resultaten die daar uit komen genieten, in plaats van door naar de volgende klant. Ervaar jij dat ook zo?

Dat geldt niet echt voor mij. Ik heb de afwisseling aan bureauzijde door op meerdere klanten te werken altijd leuk gevonden.


Heb je tips voor bureaumensen die deze stap willen maken, maar niet weten waar of hoe ze moeten beginnen?

Denk eerst na over wat je wilt gaan doen en neem dan een kleine stap in die richting. Als je de juiste keuze hebt gemaakt en doet wat je écht wil, zul je zien dat er vanzelf deuren open gaan.

77 keer bekeken