top of page
  • Sonja

Overstap van bureau- naar klantzijde, deel 2 - Nadia

Bijgewerkt op: 27 nov. 2020

Post & Kornet werkt van oorsprong voor reclame-, media-, online- en designbureaus, maar ondervond dat mensen met een bureau achtergrond van enorme toegevoegde waarde kunnen zijn in andere organisaties, aan klantzijde.

Nadia is hier een mooi voorbeeld van. Wij plaatsten haar bij Bose. Lees hier haar bevindingen. 


Wat was voor jou de reden om de overstap te maken van bureau naar klantzijde? Ik wilde me iets meer bezig houden met het stuk marketing voor de briefing en de campagne. Ik was benieuwd hoe er werd nagedacht over producten, bijvoorbeeld hoe er wordt bepaald welk product wordt gefabriceerd, hoe pricing werkt en het hele productieproces van R&D. Dat is een super interessant proces om meer over te weten komen. En zo zijn er aan klantzijde allerlei facetten van een product waar je als marketingprofessional alleen maar beter van kan worden door het proces erachter te begrijpen.


Hoe heb je deze stap ervaren, was het een grote stap of viel het mee?

Dat viel eigenlijk best mee, maar het is natuurlijk wel anders doordat je als onderdeel van een bedrijf opereert in plaats van samenwerkt met. Het ligt natuurlijk ook aan de cultuur van het bedrijf en hoe de teams zijn opgezet.


Wat zie je als het grootste verschil om te werken aan klantzijde t.o.v. bureauzijde?

Aan bureauzijde blijft je voornaamste taak servicen, terwijl je aan klantzijde vooral zelf of met een team aan de knoppen draait.


Wat is jouw grootste toegevoegde waarde voor het bedrijf waar je werkt t.o.v. je collega’s die niet van bureauzijde komen?

In de dynamiek en hectiek van een bureau pik je een bepaalde flexibiliteit op die ik niet vaak terugzie bij collega’s die alleen aan klantzijde hebben gewerkt. Ik denk dat aan bureaukant dergelijke soft skills relevanter zijn, doordat je met allerlei soorten klanten moet kunnen werken.

Zijn er dingen die je mist aan klantzijde, die je aan bureauzijde wel had en wat is voor jou het grootste pluspunt van werken aan klantzijde?

Mijn ervaring is dat ik in mijn werk bij bureaus organisatiebreed meer samen naar bepaalde milestones toewerkte, terwijl je aan klantzijde meer individualistische of team doelstellingen bereikt.


Meestal werk je bij een bureau voor verschillende merken. Hoe is het om je nu op 1 merk te focussen?

Ik heb dit als verdiepend ervaren. Bij mijn huidige werkgever is de organisatie veelzijdig genoeg en liggen er genoeg vraagstukken om uit te pluizen, dat het juist een verrijking is om in te duiken.


Men zegt wel eens dat de druk minder hoog is aan klantzijde. Ervaar jij dit ook?

Nee. Uiteraard ben je aan klantzijde degene die bureaus aanstuurt en juist degene die de druk opvoert op de uitvoer, maar tegelijkertijd spelen er aan klantzijde ook vaak interne belangen en is er druk om binnen de organisatie of naar interne stakeholders toe te presteren.

Wat is jouw ervaring wat betreft mogelijkheden tot opleidingen en trainingen? Klopt het dat het aan klantzijde makkelijker is om een opleiding te volgen omdat kennis feitelijk het product is?

Dit ligt aan het bureau, denk ik. Mijn ervaring is dat dit makkelijk te organiseren is zolang je de opgedane kennis kunt toepassen in je werk.


Bij een stap naar klantzijde hoor je vaak dat mensen onderdeel willen zijn van de gehele strategie en van die resultaten die daar uit komen genieten, in plaats van door naar de volgende klant. Ervaar jij dat ook zo?

Het ligt natuurlijk aan het bureau en hoe de accounts verdeeld zijn, maar dit is deels ook wel mijn ervaring. Ik kan momenteel volop ideeën uitwerken en hier naar eigen vrijheid op verder bouwen.


Heb je tips voor bureaumensen die deze stap willen maken, maar niet weten waar of hoe ze moeten beginnen?

De meeste grote merken hebben inmiddels ook eigen creatieve teams in-house. Komend vanuit de bureaukant, is dit waarschijnlijk de makkelijkste transitie. En onderschat ook zeker niet de ervaring die je op hebt gedaan op vergelijkbare accounts.

590 weergaven
bottom of page