• Sonja

Overstap van bureau- naar klantzijde, deel 1 - Mayoo

Post & Kornet werkt van oorsprong voor reclame-, media-, online- en designbureaus, maar ondervond dat mensen met een bureau achtergrond van enorme toegevoegde waarde kunnen zijn in andere organisaties, aan klantzijde.

Mayoo is hier een mooi voorbeeld van. Lees hier haar bevindingen. 


Wat was voor jou de reden om de overstap te maken van bureau naar klantzijde? Na een lange, mooie en internationale loopbaan in de reclame en brand design wilde ik mijzelf graag weer ‘humble’ voelen en iets anders doen. Ik heb gekeken bij de o.a. de Europese Unie en heb veel koffie gesprekken gevoerd met creatieve start ups. Toen Post & Kornet mijn huidige functie omschrijving toestuurde was dit de uitgelezen kans. Hoe leuk is het om als Marketing Manager aan de slag te gaan bij een internationale vastgoedontwikkelaar!


Hoe heb je deze stap ervaren, was het een grote stap of viel het mee? Voor mij was dit wel een grote stap zijwaarts. Een nieuwe industrie, geheel andere gesprekspartners, een andere cultuur en een totaal andere manier van doen en denken. 60% van mijn huidige werkzaamheden heeft niets te maken met communicatie of branding. Dit geeft mij wel vleugels hoor. 


Wat zie je als het grootste verschil om te werken aan klantzijde t.o.v. bureauzijde? Aan klantzijde focus je niet op een klein gedeelte van het project maar op het grote geheel. Dat is wel fijn eigenlijk. Plus het kan erg relativerend werken. 


Wat is jouw grootste toegevoegde waarde voor het bedrijf waar je werkt t.o.v. je collega’s die niet van bureauzijde komen? Strategische communicatievaardigheden in verschillende talen, ruime projectmanagement ervaring, stakeholder management met mensen uit verschillende hoeken en lagen van een bedrijf, mijn operationele ervaring in het managen van een middelgroot bureau (o.a. het opstellen van agency contracten met multinationals). Maar vooral ook dat ik geen vastgoed ervaring heb en een frisse kijk en soms verrassende oplossing breng. 


Zijn er dingen die je mist aan klantzijde, die je aan bureauzijde wel had en wat is voor jou het grootste pluspunt van werken aan klantzijde? Ik mis heel soms de gedachte-uitwisseling en de inspirerende gesprekken over merken.  Maar ik geniet nu vooral van de harde werk cultuur, het snelle doen en denken en de professionaliteit. Hier werd ik namelijk altijd op afgerekend in de creatieve wereld; te snel, te veel, te zakelijk. 


Meestal werk je bij een bureau voor verschillende merken. Hoe is het om je nu op 1 merk te focussen?  Als marketing manager ben ik verantwoordelijk voor ons moedermerk maar ook voor alle project merken. 


Men zegt wel eens dat de druk minder hoog is aan klantzijde. Ervaar jij dit ook? Nee, eigenlijk niet.  Wat is jouw ervaring wat betreft mogelijkheden tot opleidingen en trainingen? Klopt het dat het aan klantzijde makkelijker is om een opleiding te volgen omdat kennis feitelijk het product is? Dit ligt eraan. Ik denk er zelf nu over na om een avondstudie tot makelaar te doen omdat makelaars grotendeels onderdeel zijn van mijn externe marketing en sales team, zowel commercieel als privé vastgoed. Denk aan CBRE of een Colliers.


Bij een stap naar klantzijde hoor je vaak dat mensen onderdeel willen zijn van de gehele strategie en van die resultaten die daaruit komen genieten, in plaats van door naar de volgende klant. Ervaar jij dat ook zo? In vastgoed en vastgoedbeleggingen is marketing niet de drijvende kracht maar een onderdeel van het geheel. Marketing is betrokken in sommige stadia van een vastgoedontwikkeling. Ik ben zogezegd nog in een traject om marketing veel meer naar voren te schuiven binnen het bedrijf. Para para in het Hebreeuws, terugvertaald koe bij koe of stap voor stap in het Nederlands.


Heb je tips voor bureaumensen die deze stap willen maken, maar niet weten waar of hoe ze moeten beginnen? Meld je aan bij Post & Kornet?!

238 keer bekeken